På denne bloggen blir det publisert innlegg fra tiden med faget trykk og foto.

tirsdag 21. mai 2013

VÅRPROSJEKT


Hei!
Da vil jeg presentere det siste jeg har jobbet med i trykk & foto. Denne gangen har det vært et selvvalgt prosjekt, men selvsagt med noen kriterier.


1. Ta utgangspunkt i en grafiker/fotograf.

Jeg valgte Espen A. Istad som min inspirasjon. Han er en ganske kjent fotograf, og kommer fra Molde. Espen startet tidlig med fotografering, men ble hans fulltidsjobb da han startet ved Norsk Fotofagskole i Trondheim. Istad er eier og daglig leder av Studioistad, hvor han driver med salg av fotografiske tjenester. 
Jobb: Selvstendig næringsdrivende fotograf, frilanser for ulike private/offentlige klienter og hos ulike reklamebyråer. 
Jobber med all slags type fotografi. Espen har et stort spekter av foto, og bildene har ingen sammenheng med hverandre. 


2. Eksempler på hva han jobber med:

Portrett



















Kunst















Jeg har valgt fotografi som teknikk, og valgt å jobbe mot det abstrakte. 

Bilde jeg har hentet inspirasjon og tatt utgangspunkt fra: 












3. Kompetansemål: 

 Manipulere og overføre bilete ved hjelp av digitale verktøy
·          Dokumentere eige grafisk arbeid og følgje rutinar for
·          Bruke ulike fotografiske teknikkar rett
·          Karakterisere arbeid av sentrale grafikarar, fotografar, grafiske designarar og tekstilkunstnarar


4. Tema: 

Kvist/trær - Blomsting/vår - Farger



5. Eget praktisk arbeid: 

Arbeisprosessen har vært viktig for fagets karaktermessige del, og jeg har utnyttet tiden godt. Valg av fotograf var spennende da jeg fikk innblikk i så mange forskjellige type fotografier. Det spennende bildet med fargekontraster, gjorde til slutt valget lett. Espen A. Istad var den jeg ville jobbe videre ut fra. Fargebruken hans inspirerte meg, og jeg fikk lyst til å prøve noe liknende selv.

Etter arbeid med fakta og titting på forskjellige fotografier, var det min tur til å være fotograf. Jeg brukte mitt Nikon D60 speilreflekskamera, og tok turen ut. Det ble mange bilder. Jeg tok utgangspunkt i naturbilder. Espen A. Istad har ikke en bestemt kategori som nevnt tidligere, derfor måtte jeg selv plukke ut det som interesserte meg mest, nemlig naturfotografi.

Etter ferdig fotografering, valgte jeg ut mine favorittbilder. Disse prøvde jeg meg frem med litt redigering og fargebruk. Det er ukjent hvordan Espen har lagt farge på sine egne bilder, så jeg prøvde ut ting som jeg selv tenkte ville fungere. Bildene jeg tok fikk veldig klare linjer og ble skarpe og tydelige. Det var derfor jeg kun trengte litt sterkere skyggelegging på dem. Fargene la jeg på i redigeringsprogrammet "Picasa 3".

For å få samme effekt som Espen brukte, satte jeg sammen bildene, og la en ramme rundt. Jeg prøvde meg frem mye på dette, og tok meg god tid.


Eksempel på ubehandlede bilder: 

















6. FERDIG RESULTAT:

Jeg har valgt å kalle bildet for "Sunrise".














Jeg valgte å bruke samme farger som mitt inspirasjonsbilde for å holde på det samme uttrykket. Fargene skaper stemning, samtidig som det skaper en ro over bildet. Jeg har jobbet med rotering, skyggelegging og farger. Dette har tatt mye tid, og jeg er veldig fornøyd!





Andre produkter jeg også ble fornøyd med:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar